header-aandeoverkant.jpg

Waarom werkt Mindfulness?

Vele onderzoeken hebben aangetoond dat Mindfulness werkt.

breinbrekers

Er zijn nog veel vragen over de precieze werkingsmechanismen van Mindfulness. De meest gangbare verklaringen worden hieronder kort beschreven.

Exposure: exposure, jezelf blootstellen aan situaties die je uit de weg gaat, is de basis van veel succesvolle therapievormen. Mindfulness werkt omdat je leert je emoties toe te laten. Daardoor durf je meer dingen te doen en kun je ook beter de confrontatie aan gaan met situaties die je anders vermijdt. Een nieuwe theorie zegt dat je met Mindfulness de oorzaak van allerlei emotionele problemen doorbreekt: de experiëntiële vermijding. Dit is de neiging om emoties te voorkomen, te negeren, te onderdrukken of te bestrijden.

Verandering in informatieverwerking: Mindfulness is een aandachttraining. Je wordt opmerkzamer waar je met je aandacht bent. Je leert je aandacht beter te sturen, vol te houden en te richten op waar het om gaat op dat moment. Hierdoor zit je minder ‘in je hoofd’. Je verspeelt minder energie aan dagdromen of piekeren. Er is een betere verwerking van informatie die je nodig hebt om optimaal te functioneren.

Neurobiologische veranderingen: al in de jaren vijftig van de vorige eeuw bleek uit onderzoeken dat meditatie een positief effect heeft op de hartslag, bloeddruk en hersenactiviteiten. Recentelijk heeft dit soort onderzoek en nieuwe impuls gekregen vanwege de technische mogelijkheden van beeldvormende technieken. Die laten zien dat meditatie leidt tot aantoonbare veranderingen in hartslag, ademhaling, hersenactiviteiten, toegenomen dikte van bepaalde hersendelen en immuunsysteem. Dit zou kunnen leiden tot een algemene verbetering van de fysieke en geestelijke gezondheid en tot een positief effect op emotionele problemen.

Medeleven: belangrijke facetten van Mindfulness zijn: niet-oordelen, niet impulsief reageren en het observeren van je ervaringen ook al zijn deze onaangenaam of pijnlijk. Dit vergroot je medeleven met, tolerantie voor en je acceptatie van je eigen moeilijkheden. Dit heeft een paradoxaal effect: als je stopt met strijd om iets te veranderen ontstaat er juist ruimte voor verandering.

 

Bron: Schurink, G. (2009) Mindfulness. Een praktische training in het omgaan met gevoelens en gewoonten.