header-zonnebloemen2.jpg

De 8-weekse training in 6 dagen

De inhoud van deze training is gebaseerd op MBSR en MBCT

Deze training is in de jaren 80 opgezet door Jon Kabat-Zinn en later aangevuld met MBCT (Mindful Based Cognitive Therapy) door Zindel Segal, Mark Williams en John Teasdale. (Je hoeft maar Mindfulness in te typen in een zoekmachine en je wordt overstelpt met hits).

Tijdens deze week leer je verschillende werkvormen; je oefent en onderzoekt zelf en samen met de groep de mogelijkheden om meer bewust in het dagelijks leven te staan.

Er zijn 6 bijeenkomsten van drie tot vier uur, waarvan een klein deel in de avond zal zijn. Om de gebruikelijke 8-weekse training( 8 x 2 ½ uur) te kunnen samenvatten, hebben we lesdagen van 3 tot soms 4 uur per dag.

We beginnen elke ochtend met een eenvoudige vorm van yoga. Dit is een vorm van Mindfulness yoga die ook standaard een paar keer tijdens de 8-weekse training MBSR/MBCT wordt gegeven.
(klik hier voor het programma)

Intake: voordat we elkaar ontmoeten in Frankrijk of Spanje, hebben we in Nederland een telefonische intake van een half uur. Hierin kan jij vragen stellen en ik stel er ook een aantal. Zo komen we er samen achter of deze training wat voor jou is.
(klik hier voor intake)

Werkboek en CD’s: het werkboek ontvang je voor aanvang van de training per post in Nederland. Als je dat liever wil kan ik je het werkboek ook digitaal sturen; dat scheelt veel papier. De bijbehorende CD’s met meditaties stuur ik zowiezo eerder naar je huisadres, zodat je ze zelf kan overzetten op je Ipod, je laptop of telefoon.

Oefenen in de natuur:

het onderdeel meditatie doen we iedere dag gezamenlijk, zowel tijdens de lessen en ook nog eens een half uur tot drie kwartier ‘s avonds voor het avondeten. De lessen worden voornamelijk buiten in de natuur gegeven. De natuur zal een belangrijke bijdrage leveren aan de training. ‘s Middags heb je ruimschoots de gelegenheid om na elke les het bijpassende hoofdstuk van het werkboek te lezen en via je telefoon of anderszins de meditaties zelf te oefenen.

Oefenen is een belangrijk onderdeel van de training; je leert een nieuwe vaardigheid aan en dat kost tijd. En voor de toekomst, als je weer thuis bent: hoe meer je thuis oefent , hoe meer profijt je hebt van de training.

Oefenen is vooral in aandacht zijn met alles wat zich voordoet zonder daar iets van te vinden of de situatie te willen veranderen. Mediteren kan je formeel doen op een stoel of kussentje en informeel tijdens alle werkzaamheden die je maar kan bedenken. Bijvoorbeeld: tijdens het klaarmaken van de maaltijd, bij het tanden poetsen, het boodschappen doen, fietsen, lopen, autorijden enz. Echt alles wat je dagelijks doet kan je tot oefening maken. Elk moment kan je oefenen aanwezig  te zijn met aandacht.  Dat is best moeilijk, want we zijn snel afgeleid. Zo is de werking van onze geest nou eenmaal. Daarom is en blijft oefenen zo belangrijk,
 straks weer thuis en op je werk. Of waar je ook bent. Zo leer je stapje voor stapje Mindfulness in te passen in je dagelijks leven.

Ervaringen uitwisselen: tijdens de ochtendbijeenkomsten bespreken we welke dingen je tijdens het oefenen bent tegengekomen. Je wisselt ook ervaringen uit met andere deelnemers. De nadruk ligt daarbij op oefenen, we zijn geen praatgroep of therapiegroep.

Niets hoeft: Als je een keertje niet aan oefenen toe komt of misschien heb je op een moment meer behoefte aan luisteren, dan is dat oke.  Door met aandacht te luisteren lever je ook een belangrijke bijdrage. Niets moet tijdens deze training. Ook spreken we af dat alles wat er tijdens de training besproken wordt “binnenskamers” blijft.

En last but not least: heerlijk genieten van de prachtige omgeving.